Sunday, November 3, 2013

Det sidste 'julegarn' er klar!

Sidste weekend skulle jeg lige farve det allersidste parti garn med kraprod til diverse julemarkeder. Troede jeg.... Men rigtig meget endte med at drille, så det kom til at tage en uge mere end beregnet.
Først bejdsede jeg alt garnet. Noget blev kun bejdset i alun, mens andet fik alun og oxalsyre eller alun og vinsten, for at give garnet forskellige røde nuancer. Og så var jeg klar til at farve.
Men så drillede gruekedlen. Den blev ved med at gå ud. Gassen blev skiftet, men det hjalp ikke. Til gengæld hjalp det at flytte det hele ind i drivhuset. Det gav også tørvejr og læ for blæsten, når jeg var ude for at røre i gryden.

Kraproden kom jeg i et par gamle strømpebukser. Det er nemlig smadderirriterende og svært at få kraprod ud af garn - og med flere kg garn der skulle farves, så tænkte jeg at et par strømpebukser måske kunne sikre at farven kom ud af krappen og ud til garnet uden at jeg ville få kraprod i alt garnet.
Garnet delte jeg i øvrigt i tre bunker. Dels fordi gruekedlen ikke er stor nok til at farve alt garnet på een gang, men også fordi jeg ved at farve i tre omgange - og ved at have garnet bejdset på forskellige måder - vil få flere forskellige røde nuancer.

Og så startede farveriet endelig: Hver aften efter arbejdstid kom der nyt garn i gruekedlen, og der blev tændt for den. Når temperaturen af farvebadet nåede 65C, slukkede jeg for varmen, og så stod det hele til næste dag.

Så blev garnet taget op af gryden og skyllet og hængt til tørre - og noget nyt garn kunne komme i gryden og farves...
På billedet ovenover hænger der garn fra de to første farvninger, og man kan godt se at der er nuanceforskelle fra fed til fed - helt som planlagt - pga de forskellige bejdser. Og farverne er kraftige og garnet er ensartet og jævnt farvet. Det kunne man så desværre ikke sige om tredje farvning (se de to billeder herunder).

Her var farven meget svagere - og garnet var uens farvet og plettet. Jeg kunne godt have levet med de meget lyse røde farver, men jeg vil ikke forsøge at sælge garn, der er ujævnt farvet, så det skulle farves om. Jeg overvejede, om jeg skulle bestille mere kraprod hjem, men besluttede mig for først at prøve at farve garnet om med det farvebad, som jeg havde brugt indtil nu. Men så først klippe hul i strømpebukserne og få kraproden ud i farvebadet til garnet. Det giver godt nok mere arbejde med at fjerne kraprodsstykker fra garnet, men vil også gøre at farven fra krappen bedre kommer ud i farvebadet. Og når jeg nu alligevel skulle eksperimentere, så besluttede jeg mig for at smide et par fed gult garn ned i suppen også. Måske en overfarvning med rød kunne give en god orange?
Og heldigvis lykkedes eksperimenterne! Kraproden farvede rigtig fint, da den var kommet ud af strømpebukserne, så det svagtfarvede og plettede garn blev fint og ensfarvet i teglrøde nuancer, mens de gule fed garn blev gulorange. Det var et sjovt eksperiment! :)



No comments:

Post a Comment