Friday, October 18, 2013

Solskinsfarvede fibre

Det er godt nok fantastisk dejligt efterårsvejr at holde ferie i. Blå himmel og sol. Det er kun temperaturen, der afslører at det ikke er sommer mere. Så solen til trods, har jeg storfrosset denne formiddag, hvor jeg skyllede overskudsfarve ud af det gyldenris-garn, som jeg farvede i går. Men det er blevet fint, så det var 'forfrysningerne' værd!

Nedenstående er glimt fra farveprocessen fra start til slut. Ikke så mange ord denne gang, for processen er i store træk den samme, som da jeg farvede med egeblade i går.
(Ib lægger vist billet ind til den ledige stilling som fiberkat?)
2 kg gyldenris fylder faktisk ikke meget på bunden af en gruekedel.
Før var indersiden af gruekedlen hvid af kalk. Nu er kalken nogle steder blevet 'egebladsfarvet'. Eller er det 'rust farvet' fordi jeg efterbehandlede med jern?
Og min nye træske har også skiftet farve. Det kan virkelig ses, at jeg farvede med egeblade og efterbehandlede med jern i går!


Men i dag er farven GUL! Solskinsgul. Jeg kan ikke andet end at blive glad, når jeg ser tørresnoren, der nærmest lyser om kap med solen lige nu.



3 comments:

  1. Hvordan går det med Ib? Det ser ud som om, hun stadig trænger til at få noget sul på kroppen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi kan ikke få hende tykkere... Der står altid rigeligt mad fremme - og tidligere var det jo ovenikøbet killingefoder - men hun er bare den der supertynde kat. Hendes mor var også meget fin og spinkel, indtil hun blev neutraliseret, så jeg tror ikke der er noget vi kan gøre.

      Delete
  2. Iblingerne har bare lært det der fiber kærlighed af deres mor, det er mine garnvogtere... Har bygget et bjerg af kasser med garn, og det er yndlingsstedet ;-)

    ReplyDelete