Saturday, September 14, 2013

Det var en ommer! Og nu er det en 'keeper'! :)

Forleden testede jeg farveægtheden på mit lysegrønne garn farvet med tagrør, og farven holdt ikke! Det var bare så pokkers ærgerligt, for jeg kan nemlig rigtig godt li' lige præcis den lysegrønne farve. Farven kan bare være nok så fin, hvis den ikke kan holde til at blive vasket. Så det var en 'ommer'. Samtidigt havde jeg to bundter af en meget lys gul, som jeg egentlig er glad for, men som jeg ikke behøver to bundter af. Så begge bundter garn røg tilbage i gryden igen....

Og hvad farvede jeg så med? Jo - nu kunne jeg jo godt li' den grønne farve, som man får af tagrør. Jeg tror problemet med farveægtheden af det lysegrønne garn skyldtes at det ikke var blevet kogt, men nærmest bare havde ligget i den kolde farvesuppe - og det er nok ikke nok til at binde farven i garnet. Tror jeg. Det skal i hvert fald prøves!
Det overfarvede garn blev meget fint mørkegrønt - både det der før var gult og det der før var lysegrønt.


Og Vincent - den dejlig kat - er i det nysgerrige hjørne og cirkler rundt om mig og farvegryden. Måske sådan noget kogt tagrør dufter af et eller andet som katte synes er lækkert? Han synes i hvert fald at det er spændende det jeg har gang i.

Det tørre garn har tydeligt to forskellige grønne nuancer (men det er altså mere grønt i virkeligheden end jeg synes det ser ud på det nederste billede) - det der var gult til at starte med har stadig en lidt gul undertone.

Og hvad skal jeg så bruge mit nye grønne garn til? Jo - jeg har lidt tænkt på at strikke denne her hue! Selvfølgelig sammen med nogle af mine andre plantefarvede garner...


No comments:

Post a Comment