Tuesday, September 24, 2013

Den lille kemiker

Der var mere farve i farvebadet i går, så da det var kølet ned, kunne jeg ikke dy mig for at komme mere garn i - denne gang nok omkring 40 gram - varmede det hele op igen - og efter en halv times tid var det helt tydeligt at al farve var blevet bundet til garnet. Så tog jeg garnet op, det blev skyldet grundigt, fik en sjat eddike - og blev så hængt til tørre. I dag ser det sådan her ud..... Det er farveprøven fra første farvning, der ligger ved siden af og ser meget 'voldsom' ud i sammenligning med den nye farvning.


Det blev en fin blød lyslilla-lyseblå. På billedet ser garnet lidt broget/plettet ud, men det er vist refleksioner fra drivhuset ved siden af? Garnet er i hvert fald fint ensfarvet at se på og så har det en farve, som jeg ikke har set fra andre planter, så det var et rigtig fint og sjovt eksperiment.

Apropos eksperiment: Inden jeg farvede anden gang, tog jeg en lille smule farvebad op i et æggebæger.
Jeg ville nemlig se, om jeg kunne genskabe den smukke røde farve, som mit ekstrakt fra alkannaroden havde haft til at starte med, hvis jeg ændrede på surheden af ekstraktet. Så jeg forsøgte mig med vineddike (det stod nemlig meget passende lige ved siden af), men det fik ikke farven til at skifte.
Så fandt jeg en flaske 32 % eddikesyre og forsøgte med det, men det ændrede heller ikke på farven (til gengæld fik jeg afkalket min elkogekande ved samme lejlighed!).
Så gik jeg på jagt efter noget basisk, men kunne ikke finde noget. Det er jo trods alt begrænset hvad en almindelig husholdning ligger inde med af kemikalier...
Så det lykkedes mig ikke at finde ud af om farveskiftet fra smuk rød til smuk lilla skyldtes en ændring i pH eller fordi jeg ved en fejl kom til at koge på ekstraktet, da jeg farvede første gang. Til gengæld ved jeg nu, at jeg godt kunne finde på at farve med alkannarod, hvis jeg får fat på det igen. 

No comments:

Post a Comment