Monday, August 12, 2013

Søndag med shibori

Åhh, jeg har haft den hyggeligste søndag sammen med nogle af filtepigerne. Der blev lavet en hel masse smukke ting, snakket en masse, kigget bøger og diskuteret teknikker og 'hvordan gjorde du det her?' - og jeg tror, vi alle tog derfra glade og inspirerede. Jeg gjorde i hvert fald.

Jeg havde ikke selv ret meget shibori med til farvegryderne, for de sidste uger har været for hektiske, men jeg har fået lov til at fotografere og vise, hvad de andre har lavet - og der er rigtig mange spændende og smukke ting! Så nu kommer der en stribe fotos (og ganske lidt tekst) som jeg håber kan inspirere andre til at prøve at lave shibori. Det er ikke så svært som det ser ud - og det er rigtig rigtig sjovt, blandt andet fordi resultatet tit er lidt uforudsigeligt. I hvert fald for mig! Og så kan man lege med farver, og det er jo altid sjovt! :)

 Laila har filtet, farvet og broderet. Det er blevet meget meget fint.
Der laves plisserede tørklæder.....
 Kirstens 'værktøjskasse', der ikke er helt almindelig....
 'Nogen' farver grønt (igen).....
 En af de fine detaljer fra haven...
Mens vi ventede på at farvningerne blev færdige, var der tid til at pille bladene fra nogle æblegrene til senere plantefarvning. Multitasking på et højere plan!
 Læste i hinandens medbragte bøger....
 Det færdigfarvede silke til min nederdel....


 Tinas meget fine 'trekants-tørklæde'. Sådan et bliver jeg nødt til at prøve at lave også.
 Viklet tørklæde. Med mange stramme knuder!
 Knuderne klippes af, så mønsteret kan ses på det der muligvis bliver til en nederdel til mig....

 Zigzag stribet og plisseret tørklæde, som Laila havde lavet.
 Et andet af Tinas fine tørlæder. Dette er lavet med cd'er....
 Zebra?

Det zigzagstribede tørklæde....
 Et eksempel på vikle-shibori, som Kirsten lavede. Det blev rigtig fint - og det skal jeg også have prøvet!


 Laila farver rødt, og hendes ting ligger og køler af på ovenstående billede.




 En anden måde at lave viklebatik på, som jeg også er helt vild med. Det er Laila, der lavede ovenstående, og det var en helt igennem vidunderlig farve (uhm - hindbærsorbet!).

 Det ser vildt kompliceret ud med alle ritrådene i!


Og til sidst endnu et eksempel på noget vikle-shibori. Jeg kan rigtig godt li' regelmæssigheden i mønsteret kombineret med at det faktisk ikke bare er gentagelser, men variationer. Det giver utroligt meget liv og dynamik til stoffet.

Det var en helt igennem dejlig og inspirerende dag, og jeg har nok de første ti ideer til ting, som jeg gerne vil prøve. Gid der var flere dage i sådan en weekend! :)

No comments:

Post a Comment