Sunday, August 11, 2013

Alle gode gange...fem?

Først prøvede jeg at farve grønt med padderokke, og det blev gult. Så prøvede jeg at farve med skvalderkål, og det blev også gult. Så forsøgte jeg med blade fra rejnfan, og det blev gulgrønt. Det var dog lidt et trin i den rigtige retning på vejen mod grønt! Så prøvede jeg med gråbynke, og det blev grågrønt - eller sådan lidt khakifarvet. Stadig på rette vej (=ikke gult igen!), men ikke helt den farve, som jeg gerne ville have. Ønskefarven er nok lidt i retning af farven på chilien på nedenstående billede. Måske lidt mere blå, men chilien var det eneste grønne jeg lige kunne finde, der kom i nærheden af den farve, som jeg gerne vil ramme. 
Jeg havde hørt om at tagrør skulle kunne farve grønt, og på nettet er der blandt andet denne beskrivelse. For et par dage siden hyrede jeg derfor to af teenagerne til at plukke mig et kg blomster fra de tagrør, der gror langs Harrestrup å - ganske få hundrede meter fra hvor vi bor. De bevæbnede sig med gummistøvler og lange bukser og gik så på jagt på tagrør i skoven af brændenælder og tidsler og brombær, og vendte triumferende tilbage med 700 gram blomster efter en time eller to.

Og jeg skal love for at blomster fra tagrør plukket nu, hvor de er nyudsprungne kan farve. Min gryde er grøn, min grydeske er grøn, mine hænder er grønne....
 ....og sørme om ikke også mit garn blev grønt! Sådan rigtig grønt! Garnet på nedenstående billede er af 100 gram alunbejdset uldgarn, der kom i gryden sammen med koldt vand og tagrør og blev kogt op sammen med tagrørene. Jeg plejer at koge planterne en time, men så længe fik det ikke i går aftes. Det gik simpelhen stærkt.
Her til morgen siede jeg plantedelene fra og besluttede mig for at farve en gang mere i suppen. Jeg smed derfor endnu et nøgle garn i suppen, der stadig var lun - og lod garnet ligge i 10-15 minutter. Da jeg syntes farven var, som den skulle være, så hev jeg garnet op, skyllede det grundigt - og det hænger nu ude på snoren og ser fint ud.
Jeg er ualmindelig glad og tilfreds med de to grønne farver, som der kom ud af mit eksperiment. Jeg har været i fast rutefart til tørresnoren denne morgen for at følge med i hvordan farverne blev, når garnet tørrede. Det har været spændende denne gang - og noget sjovere end at lave endnu en variant over gul... :)

No comments:

Post a Comment