Monday, July 15, 2013

Tid til rysteribs

Mine ribs er modne nu, så nu er det igen tid til at få rysteribs. Jeg fik rysteribs hvert år som barn hos min mormor, og jeg fik lov til at lave dem. Jeg husker det som, at det var fantastisk at få lov til at blande de syrlige og skinnende ribs i den smukke røde farve med knasende hvidt sukker - og bagefter at smage på bærrene. Sådan noget med, at sukkeret stadig knaste lidt og når man bed i et ribs, så 'eksploderede' det nærmest i munden på en. Syrligt, sødt, knasende og sprødt på een gang. Det var fantastisk!

Nu er det jo gået helt af mode at få rysteribs, og det er egentlig synd, for det er en meget nem ting at lave - og det er et utroligt alsidigt tilbehør, der både kan spises til f.eks grill mad, stegt kylling, champignon pate, frikadeller - eller til pandekager og is eller på havregrøden om morgenen.

Så for at mindes min mormor, der var en fantastisk kvinde - og for at sprede budskabet at 'RYSTERIBS ER MEGET GODT', så kommer her en 'opskrift' som man lavede rysteribs hos mormor:

Tag så mange modne ribs, som du har brug for (her er der f.eks ca 2 dl). Drys en passende mængde sukker på (min mormor gik ikke ind for at måle ting. Det skulle være 'tilpas' i stedet). Her er der brugt et par spiseskefulde - og hvor min mormor brugte hvidt sukker, så bruger jeg rørsukker. Men man kan garanteret ikke smage forskel, så tag det du har. Rør rundt. Server. 

Så kan det ikke være meget nemmere, vel?


Jeg laver det gerne lige inden, jeg skal bruge det, men man kan sagtens lave det før. Så kommer bærrene bare til at safte lidt mere - og det gør ikke noget.

Det kan sagtens holde sig en dag eller to i køleskab - men så længe holder det aldrig hos os, for det er spist inden. Skulle man nu alligevel have fået lavet for meget, så kan man bruge resten i vaniliemuffins - eller i marmelade...

Velbekomme! Og tak til alle mormødre derude, der lader deres børnebørn være med til at lave mad. 

No comments:

Post a Comment