Sunday, June 16, 2013

Indflytterfest

Dagens sidste bi-indlæg på bloggen.

De sværmende bier opførte sig 'helt efter lærebogen i biavl', dvs de var meget fredelige under al postyret, og de kravlede i løbet af eftermiddagen ind i halmkuben i den tro, at det var et godt nyt sted at bo. Der kom nogle gevaldige regnbyer på et tidspunkt, og der var en stor klump af bier, der sad helt stille udenpå halmkuben i regnen. Bier er jo egentlig tropiske dyr og bryder sig ikke om at være ude i regnvejr på den måde, så jeg var lidt bekymret for om de klarede skærene, men efter en time med lidt sol, så livede de op igen og kravlede endelig ind i kuben.
Et stykke i kartoffelbeddet ved siden af bigården blev ryddet, og der blev lagt lidt fliser og et par leca blokke blev indkøbt i det lokale byggemarked. Det lykkedes også at få fat på Michael, som vi tidligere har indkøbt bifamilier og udstyr fra. Han havde heldigvis alt, hvad vi manglede til staderne, og vi kunne hente det her i aften, så også det problem blev løst.



Her klokken 21.30 havde vi fået samlet alt udstyret, og halmkuben med alle bierne blev båret ned fra pladsen under frugttræerne og over til bigården. Her blev de forsigtigt rystet ud på en plade, der var sat op til flyvespalten på deres nye stade. De vil så selv søge opad mod flyvespalten og kravle ind i det nye stade. I første omgang så det mildest talt kaotisk ud med de mange mange bier, der kravlede i alle retninger. Og alle andre retninger end op mod flyvespalten lignede det...










Jeg har været ude for at kigge til dem her cirka halvanden time efter, at de blev hældt ud af halmkuben, og jeg ved ikke helt om det ser ud som det skal. Det ligner, at en del af dem hellere vil op og sidde i hækken ind til naboen end ind i det nye stade. Jeg er spændt på, hvordan det ser ud i morgen tidlig.

Og nu vil jeg holde en lille 'indflytterfest' med et krus the og en mad, mens jeg puster ud efter en weekend, der på alle måder blev helt anderledes end jeg havde troet den ville blive. Men absolut god og spændende!

No comments:

Post a Comment