Monday, April 29, 2013

Pakkekalenderstrømperne

Jeg brugte en stor del af min søndag på at rydde op i diverse kasser, skuffer og skabe. Det trængte, og det var slet ikke så kedeligt som det lyder. Det var nemlig alle gemmerne med garn, stof og ting til broderi og filt, og hvad jeg nu ellers har liggende af krea-projekter, der blev gået i gennem.

Der var ret mange ting i gemmerne, som jeg havde glemt alt om. Og så var der nogle ting, som jeg ikke kunne finde, og som jeg ellers står og har brug for... Det sidste er jo lidt trælst, men måske jeg har et gemmested mere, som jeg har glemt? Og måske jeg burde holde en pause med garnindkøb og den slags, når jeg nu har så stort et lager, at jeg jo faktisk ikke længere kan overskue, hvad jeg har og hvor jeg har det? Hmm. Den tanke kan jeg ikke så godt li', men jeg kunne jo starte med at få afsluttet nogle af de ufærdige projekter, som jeg fandt i gemmerne. Det ville da hjælpe lidt på overskueligheden.

Så derfor har jeg nu fundet sidste års pakkekalendergave fra en af svigerinderne frem. Vi har lavet pakkekalendere til hinanden de sidste tre år (eller er det fire år?), og det er gerne noget kreativt af en slags.
Min svigerinde er hamrende god til at finde på, og sidste år fik jeg en fantastisk pakkekalendergave. Hun havde nemlig fundet en opskrift på nogle strømper strikket i fair isle, købt garnet der passede til opskriften - og så ellers delt opskrift og garn op i passende små bidder. Så jeg fik et nøgle garn den første dag. Besked på at lave en strikkeprøve den næste. En bid opskrift med besked på at slå 72 masker op den tredje dag - og sådan fortsatte hun indtil d. 24. Det var er rigtig god ide, og jeg er/var meget glad for pakkekalendergaven. Desværre for projektet havde jeg et par strikkede julegaver, der skulle gøres færdige til d. 24. så efter en uge måtte jeg give op på strømpestrikkeriet og fokusere på at få julegaverne færdige til tiden, og så havde jeg ellers alle intentioner om at strikke strømperne færdige efter jul, men kom fra det. Men man kan vel også godt sige at det er efter jul nu?


Mønsteret er fra drops, og kan findes her. Garnet er et nøgle sort 'fabel' og et nøgle grønt 'delight' (farverne på billedet snyder lidt på min skærm - det er en mørkere grøn i virkeligheden!), og strømperne bliver bløde og vamsede.


Der er lidt forskel på strukturen af de to slags garn. Delight'en er mere løs i det og mere 'langhåret' end fabel-garnet, og det er delight-garnet, der giver strømperne det lidt 'vamsede' og uldne look.
Jeg glæder mig til de er færdige. Jeg tror, de skal være mine faste 'hyggesokker', når jeg sidder og læser eller strikker i sofaen om aftenen. Det kan egentlig kun gå for langsomt! :)

No comments:

Post a Comment