Saturday, January 12, 2013

Fiber spiraler - et filtet smykke

Jeg har en gammel svaghed for at vådfilte, og er derfor med i en interessegruppe hos hovedstadens husflid. Vi mødes en gang om måneden og snakker og inspirerer hinanden og afprøver forskellige teknikker sammen. Det er utroligt hyggeligt, og nu hvor jeg ikke længere har et arbejdsværelse, hvor jeg kan husere i fred og ro, så er det faktisk det eneste tidspunkt, hvor jeg får filtet. Det er simpelthen for bøvlet at gøre det hjemme i køkkenet, hvor der jo også skal være plads til katte, et uforudsigeligt antal teenagere og en mand.

Sidste år  i april var jeg på et filtekursus arrangeret af husfliden, hvor Ursula Suter underviste i hvad man vel kan kalde 'strukturel filt'. Det vil sige filt, hvor der arbejdes med overfladestrukturen af filten. Det er ret langt fra ting som sutsko, omslag til bodumkander og net-tørklæder, som nok er det mange tænker på som det første, når de tænker på filt. Du kan se nogle af Ursula's arbejder her. Prøv at kigge på hendes slide show der hedder 'Lights and shadows'. Hun laver nogle ret fantastiske ting.

På kurset startede jeg et lille filt op, der skal blive til et armbånd. Arbejdet har ligget stille nok det sidste halve år. Glemt på en hylde i mit skab med garn, men for ikke så længe siden fandt jeg det ved et tilfælde, og tænkte at nu skulle det være. Nu har jeg endelig fået syet alle spiralerne færdige (se billeder fra tidligere i projektet her), og har fået trukket alle snorene sammen, således at der er dannet de fineste små 'dutter' over hele stykket.







Næste trin er at få det filtet, så 'dutterne' bliver permanente og så der dannes en sammenhængende flade underneden, der kan danne basis for selve smykket. Det kommer jeg til at sidde og nørkle med i aften, og det bliver ikke så ligetil. Der er stadig en lag plastik på den ene side (for ellers hænger det ikke sammen endnu), og det gør at jeg skal være ekstra omhyggelig med at få sæbevand ind i alle dutterne og med at få hver enkelt 'dut' grundigt masseret. Jeg håber på, at det lykkes at få 'aftryk' af tråden i det endelige filt, men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre.
Når det er filtet færdigt, venter endnu et stort arbejde med at få hver enkelt tråd forsigtigt løsnet fra plastik og filt - og først der vil jeg kunne se om jeg har fået alle 'dutterne' filtet eller om enkelte er 'undsluppet' - og først der ses om der er kommet aftryk af tråden. Det håber jeg meget.
Og så skal filten monteres på en basis af læder. Jeg har ikke helt besluttet mig for hvilken farve læder det skal være - jeg tror det må komme an på en prøve, når det er helt færdigt.

De sidste to billeder er fra bagsiden af smykket. Her kan man godt fornemme den bløde overflade, som silke-merino blandingen vil ende med at udgøre. Det bliver så blødt og fint.

No comments:

Post a Comment