Friday, December 28, 2012

Giraffer og Gerda

Det har været en rigtig dejlig jul - jeg har haft huset fuld af gæster et par dage og selv været ude et par dage, og i dag er derfor første dag, hvor vi bare er alene hjemme og ikke skal noget. Det er rigtig rart med sådan en 'fridag', som kan bruges på lige det man har allermest lyst til. Selvom det har været rigtig rigtig afslappet og hyggeligt at have familien på besøg i julen, så er det altså endnu mere afslappet, når vi er alene hjemme... Så i dag har familien sovet lige så længe, som hver enkelt havde lyst til og spist, når vi var sultne og lavet præcis det lidt eller meget som hver i sær nu havde trang til. Det er lykke at kunne det ind i mellem.

Min dag er gået med at lege med mit nye kamera. Jeg har indtil nu brugt et gammelt gammelt kamera, der ikke har kunne tage nærbilleder, og som jeg derfor med jævne mellemrum har bandet virkelig fælt af, når f.eks billeder af strik til denne blog har været helt horrible og uklare eller farverne har været helt hen i skoven. Det håber jeg så er slut nu, selv om fotografen jo ikke er blevet skiftet ud. 



Foreløbigt er jeg i hvert fald ganske godt tilfreds med dette forsøg på et nærbillede af  en af girafstriberne. Om kameraet så også vil være godt til f.eks nærbilleder af ensfarvet strik - ja det må tiden så vise.... Jeg skal nok også lige have lært nogle af alle special funktionerne (Pop art, f.eks) bedre at kende for at få de optimale billeder ud af det. Men indtil nu har det været sjovt at lege med det! Dejligt legetøj!

Der har også været tid til at kigge på garn-julegaverne. De er blevet begramsede, og jeg har surfet rundt på internettet og ravelry, mens jeg har dagdrømt om hvad de hver i sær skal blive til. F.eks har jeg fået dette smukke garn af min lillesøster, der åbenbart kender min svaghed for grønt:


Jeg  kunne sagtens se det blive til et sjal som dette. Eller en eller anden variant af et wingspan sjal som dette? Eller måske jeg hellere må indse jeg faktisk har rigeligt med sjaler og i stedet skal strikke et par vanter eller strømper mere, som f.eks disse?

Udover dagdrømmene om strik og garn, så er der faktisk også kommet et nyt projekt på pindene. Da julegave-strikkeriet var overstået (d.24. kl 13.40!), tog jeg mig sammen og fik strikket ryggen færdig på giraf-sweateren. Jeg ved ikke om det var adrenalinen i forbindelse med at få den sidste strikkede julegave af pindene, der gjorde at jeg endelig fik gjort ryggen færdig eller om det var almindelig eufori over julegaverne - men færdig blev den endelig (altså ryggen - der mangler stadig ærmer!) og for at fejre det, startede jeg op på en guernsey-trøje til mig selv.


Jeg er en frossenpind og trænger til en ny varm trøje. Og den skulle være ensfarvet. Og jeg har længe haft kig på Gerda, der er designet af Lene Holme Samsøe. Så nu er jeg startet, og det ser ud til at være et af den slags projekter, der bare glider. Det er jo rart ovenpå flere måneder med strikke-ulyst på grund af de flerfarvestrikkede vrangpinde på 'giraffen'. 

Jeg har en skummel bagtanke om at bruge guernsey-trøjen som en slags gulerod for at få strikket ærmerne på giraf-sweateren færdig i en fart. Noget med at jeg først må strikke på guernsey'en, når jeg er færdig med en omgang giraffer på Liv's sweater. Jeg ved ikke om det vil virke, for jeg har rygrad som en regnorm, når det kommer til strik, men det skal da forsøges. Alle tricks gælder for at få den sweater færdig, så jeg kan slippe af med den konstante dårlige samvittighed, og Liv kan få den sweater, som hun længe har ønsket sig!


1 comment:

  1. Smiler glædelig jul, og tillykke med de skønne gaver. Kram kram

    ReplyDelete