Friday, October 26, 2012

Coir - et nyt bekendtskab

Jeg har mindst tusind planer for, hvad jeg gerne vil lave nu hvor 'efterårsponchoen' er færdig. Jeg har dels et par projekter liggende, som jeg vel burde gøre færdige, fordi jeg strikker dem til nogen, der venter - og så har jeg selv brug for en varm sweater eller cardigan og for varme vanter til den vinter, der ligger og venter forude. Plus alt det nye spændende, der er kommet til inden for den sidste tid. Men mens jeg overvejer om jeg skal gå i gang med gamle ufoer eller nye projekter til mig selv, så har jeg lovet at lave en gang teststrik på et nyt mønster af Janette Millbom. Mønsteret hedder 'Coir' og er lige hvad jeg trænger til lige nu: gode tekniske detaljer - f.eks en ny og for mig uprøvet måde at slå masker op på til en ribkant - striber (ja, jeg kan godt li striber!) i gode farver og ikke mindst: et let projekt (efter at have brugt en uge på pinde 8, 12 og 15 og et stort tungt projekt kan man godt trænge til noget lettere, så skuldrene kan komme ned på plads igen!), der kan fungere som tænkepause, mens jeg spekulerer videre over om jeg skal strikke til mig selv eller til forfrosne familiemedlemmer.

Først skal der vælges garn. Opskriften siger Sublime Lustrous Extrafine Merino, men det har jeg desværre ikke lige på lager. Til gengæld har jeg en del forskellige Arwetta'er liggende.


Mange af farverne blev valgt af pigerne, da jeg strikkede vanter til dem for et år siden. Dvs den ene datter valgte farver i efterårsfarver - gule, orange, brune - og den anden datter valgte flere farver i grå og hvide nuancer. Og så har jeg lidt andre rester fra diverse strømper og hvad jeg ellers har lavet i Arwetta i tidens løb. Alt i alt en lidt broget samling.

Garnet er blødt, men samtidigt relativt slidstærkt. Det har næsten den rigtige løbelængde, men jeg er under alle omstændigheder nødt til at lave lidt strikkeprøver, før jeg går i gang, for jeg ved af erfaring, at jeg strikker lidt løsere end de fleste, og jeg skal jo helst ende med en hue, som jeg kan passe!
Det giver mig samtidigt også muligheden for at strikke lidt forskellige farver sammen, så jeg bedre kan vurdere hvilke farver, der skal strikkes i...



Min første ide var at holde huen i grønne nuancer. Jeg kan godt li' grønt, det er jo ikke en hemmelighed. Men da jeg så havde strikket et par striber grønt i strikkeprøven, så kom jeg i tvivl. Pludselig synes jeg det er for kedeligt og 'for pænt'. Så nu er jeg gået i selvsving over hvilke tre farver, der skal vælges. Tre er jo faktisk et meget lille antal, når nu der findes så mange pæne farver at vælge i mellem, og jeg har så svært ved at vælge.... Det skal jeg vist tænke lidt mere over... :)



No comments:

Post a Comment