Wednesday, August 29, 2012

Træls onsdag forgyldes af pizzasnegle

Jeg har haft en helt igennem normal onsdag af den slags som jeg tror alle almindelige mennesker render ind i ind i mellem, startende med tåge og kø på motorvejen, aflevering af barn på skole, møde der trækker ud og trækker ud og truer med at ødelægge alle planer for dagen, efterfulgt af hektiske forsøg på alligevel at nå det planlagte, mere køkørsel i et forsøg på at nå at hente barn fra klaverspil til tiden, afsluttende med at der skulle fabrikeres aftensmad til familie på fem... Men der sluttede det trælse så. I køleskabet stod sørme en rest curry, der med lidt snilde (= tilsætning af vand, for den var blevet lidt 'fast' i det)  faktisk rakte til mad til alle fem - så alt jeg skulle var at koge risene! Det var faktisk lige hvad jeg trængte til ovenpå en dag, hvor alting ellers havde taget længere tid end planlagt/normalt/ønsket - og det gav lige præcis så meget overskud at jeg fik banket en almindelig hvededej over efter aftensmaden (noget i retning af 6-7 dl vand, 1 tsk salt, 1 spsk olivenolie, ca 1 kg hvedemel). Tanken var dels at have nemme madpakker til i morgen (det vil jeg nemlig være rigtig glad for i morgen tidlig!) og dels at få brugt de sidste af de gode krydrede tomater fra sidste weekend!
Jeg delte dejen i fem dele og rullede delene ud så tyndt som muligt. Ovenpå lagde jeg et lag af de ovntørrede tomater med hvad der nu hang ved af hvidløg, olivenolie og krydderurter og dryssede en forhåndenværende revet cheddarost over. Og lige en smule salt....



Så rullede jeg dejen sammen til en rulle (li'som en roulade), skar 2½ cm skiver af, der fik lov til at hæve på en bageplade en halv times tid, og som derpå blev bagt på næstnederste rille ved 225C i ca 12-14 minutter.



De smager simpelthen rigtig rigtig godt. Bløde og aromatiske tomater med smeltet ost og sprød dej. De første tre plader er blevet sat på bordet til stor begejstring for familien (måske den der curry alligevel var blevet lidt tynd efter at jeg havde kommet ekstra vand i?), men den fjerde plade pizzasnegle er reserveret til morgendagens madpakker.  Og så krydser jeg bare fingre for at i morgen bli'r en bedre dag end i dag har været!
  

No comments:

Post a Comment