Monday, August 20, 2012

Stribevis af striber

Jeg var et smut i Middelfart i sommerferien, og der var jeg på besøg i Garniture. Det har jeg været før, og det er altid vældig dejligt og inspirerende, for hvor er der bare meget dejligt garn i den butik, og hvor kan jeg dog i løbet af meget kort tid hurtigt få overbevist mig selv om, at jeg da bestemt ikke har rigeligt med garn allerede og at jeg da klart har tid til flere projekter, for ikke at snakke om at jeg også får overbevist mig selv om at jeg har råd til at købe alle de der nøgler garn, som jeg når at forelske mig i. Det er ikke nemt at have en selvdisciplin som en regnorm har rygrad... Vi må leve af havregrød og pasta med ketchup resten af måneden.

Denne gang faldt jeg over et meget fint sjalsprojekt som i den grad manglede et godt og kærligt hjem, og som derfor kom med mig hjem. Det består af 16 nøgler garn i forskellige farver og lidt forskellige kvaliteter, men alt sammen uld. Jeg kommer til at tænke på gåture på høstede marker og september-blå himmel, når jeg ser farverne. Og så bliver jeg sådan lidt efterårs-sentimental og glad.



Sjalet strikkes på den måde at hver eneste pind er en ny farve - og det hele strikkes i ret og på pinde 5,5. Det er simpelthen det mest simple sjal jeg har set længe. Men jeg har nu ikke tænkt mig at strikke et sjal, for dem har jeg vist nok af efter denne sommer. Jeg har i stedet tænkt mig at strikke en stribet sweater til mig selv, for sweatre har jeg nemlig ikke så mange af!  Ideen er at jeg bruger farverne og garnet fra sjalet + noget ekstra garn indkøbt til lejligheden.



Og så vil jeg skifte farve for hver omgang ganske som man gør i sjalet. Hvor sjalet er ren retstrikning, så skal min sweater være glatstrikket. Og da jeg ikke har et mønster at gå ud fra, så tænker jeg, at sweateren skal strikkes som ravlan 'oppe fra og ned', for på den måde kan jeg prøve den på undervejs, så den kommer til at passe i længden. Jeg tror, det bliver det perfekte tv-strik til dette efterår og jeg glæder mig til at komme rigtigt i gang!
Jeg mangler egentlig kun to ting lige nu. At beslutte mig for hvordan kanterne skal strikkes - og så altså mere tid til at strikke den! :)



No comments:

Post a Comment