Sunday, June 24, 2012

Rabarber-pære-trøste-kage, fordi jeg længes efter sommer

Jeg ved ikke, hvad der er gået galt, men planen for denne weekend var, at der skulle være solskin, og jeg skulle skiftevis bekæmpe tidslerne i staudebeddet eller sidde i skyggen under parasollen på terrassen, mens jeg strikkede og drak kølig hyldeblomstsaft af egen avl (og den er god!).

Men nej - i stedet har det regnet så meget, at kælderafløbet begyndte at 'snakke' og gav minder om sidste sommers oversvømmelse. Så både parasollen og tidslerne står urørte. Tidslerne er nu oppe i skulderhøjde, og gad vide hvordan det bliver at skulle få dem op, når det en gang bliver tørvejr igen og jeg har tid til tidselbekæmpelse? Jeg ku' også bare sige at det er et tidsel-bed. Altså ikke et staudebed, men et tidsel-bed. Måske det kunne blive noget nyt indenfor moderne have-design? Og gad vide om man kan lave noget brugbart ud af tidsler?

Mens jeg har gået rundt indendørs og skumlet og længtes efter solskin, så har jeg bagt en trøstekage. Jeg fandt en bakke pærer, der var blevet glemt i bunden af køleskabet. Og jeg vågede mig ned til rabarberskoven i bagenden af haven efter et bundt af de fineste jordbærrabarber.
200 g smør blev smeltet, og rørt sammen med 250 g hvedemel, 250 g sukker, 1 tsk bagepulver og 2 æg.
Halvdelen af dejen blev lagt i et fad, skrællede pærer og rabarberstykker blev lagt på dejen - og den sidste halvdel dej lagt henover. Så dryssede jeg sukker og hakkede mandler på kagen, og bagte den midt i ovnen ved 200C i lidt over en halv time.



Den blev serveret til en kande the og med kold creme fraiche og spist, mens regnen slog ind på vinduerne og det hele lignede en kold og våd efterårsdag. Hvis det her vejr holder, så tror jeg planerne om cykelferie bliver droppet til fordel for indendørs sysler som at strikke varme sweatre, mens jeg drømmer om sol og sommer.




1 comment:

  1. Hvor ser den lækker ud, endnu en rabarberting, jeg lige må prøve...

    ReplyDelete