Friday, May 18, 2012

Mere pang og ballade

Frigg og jeg har fået en rigtig hyggelig vane. Vi ser film sammen om aftenen - mageligt henslængt i hver vores sofa og med hver vores uldne og varme tæppe. Lige for tiden ser vi Game of Thrones. Vi synes begge, at den er utroligt fængende og god, men også en anelse for voldelig og 'sexet' synes Frigg. Nok mest det sidste i virkeligheden. Det er lidt en underlig verden, hvor vores børn og teenagere knapt reagerer på at nogen bliver mishandlet eller slået ihjel i en film, mens de synes det på alle måder er ULÆKKERT, hvis nogen kysser eller elsker. Det kan godt få mig til at føle mig som en gammel flippet 70'er hippie... Make love, not war! Men måske er det hukommelsen, den er gal med? Var vi mon lige så blufærdige og snerpede, dengang vi var i den alder????
Men det var egentlig slet ikke det dette indlæg skulle handle om, men mere at jeg også bruger vores hyggestunder på at lege med mine rester af bomuldsgarn. Det er stadig grydelapper jeg laver, og det er stadig Anne's opskrift, og det er ikke fordi jeg får hæklet i 100 vis af grydelapper, dertil er filmserien alt for fængende og spændende. Men der er da blevet hæklet et par stykker, siden jeg sidst viste billeder.... og der er sket 'tekniske' fremskridt undervejs.
Den første grydelap så sådan her ud:


Den blev både bulet og ujævn, og jeg syntes det var lidt svært at gennemskue, hvordan man skulle 'afslutte' omgangene, så det blev pænt og jævnt. Det gør den jo ikke til en dårligere grydelap. Og man kan se den er hjemmelavet! Men det irriterede selvfølgelig min indre perfektionist lidt, men dels mangler jeg grydelapper og dels er det rigtig sjovt at lege med farver på den her måde, så jeg fortsatte.


Grydelap nummer to blev meget mindre bulet. Og afslutningerne på omgangene blev bedre! Øvelse gør mester eller er det mon held?!
Farvemæssigt forsøgte jeg at holde mig til blå-grønne farver for at få et mere ensartet og mindre spraglet
udtryk. Og samme strategi brugte jeg til grydelap nr tre - men denne gang var det farver fra den gule-røde del af farvecirklen, som jeg brugte.


Her er der en enkelt stribe med 'purpur/lilla', der giver en antydning af blåt, og det synes jeg egentlig klæ'r grydelappen. Den er knapt så ensartet og 'kedelig' i farverne som to'eren er. Så mon ikke jeg fremover skal  forsøge at huske at gøre mere brug af kontrastfarver i de større fler-farve projekter, jeg har planlagt, og hvor der ligger mange flere timers arbejde i projektet, end der gør i disse små grydelapper? Grydelapperne er sjove, fordi de er hurtige - og jeg har brug for dem i køkkenet! - og så giver de chancen for at lege med farver uden at det tager flere uger inden man ser det færdige resultat. Og så er det jo en sjov måde at teste hvilke farver, der er gode sammen og hvad der bliver kedeligt - eller grimt....

Så grydelap nr 4 blev et forsøg på aktivt at bruge kontrastfarver. Og mere pang og ballade. Den blev i hvert fald ikke kedelig....


Bagsiderne bliver i øvrigt stribede og er bare hæklet rundt og rundt og rundt i fastmasker. Fastmasker fordi jeg har brændt mig for mange gange på at have pæne og nydelige grydelapper med hulmønstre i. Og det gider jeg ikke. Og så kan jeg godt li' striber. De siges at slanke, så de kager, der tages ud af ovnen med disse stribede og slankende grydelapper, det må jo være en slags slankekager, ikk'? :)



No comments:

Post a Comment