Monday, April 9, 2012

Rygeost - dag 3

Ostemassen har stået i køleskabet i en sigte og dryppet af hele natten. Her til frokost blev osten vendt over på et spækkebræt og stod så der: hvid og lidt imponerende stor. Tænk, det er min egen ost! Min første ost! Ja, sådan kan man blive så fjollet og begejstret, når noget er gået bedre end man havde turdet håbe på.


Men stor og imponerende eller ej. Jeg havde en teori om, at osten var for høj og 'massiv' til at det vil være godt i forbindelse med røgningen, så jeg formede den med hænderne, så den blev fladere og derved fik større overflade og vil kunne blive mere 'røget' i smagen - og så blev den ellers tippet over på vores grill rist..




Her revnede den lidt - og jeg kunne se at den var fin og tør i overfladen, men at det indre af osten var mere fugtigt, og den skulle måske have haft lov til at dryppe af i længere tid? Eller måske endnu bedre - have været delt i to, så den bedre kunne dryppe af?
Så blev grill risten med osten sat ind i ryge-ovnen, og der blev tændt op i halmen. Her gik det så op for mig, at jeg havde glemt en ret vigtig ting, nemlig det der skulle have været brugt i stedet for brændenælderne! Halmen gik lynende hurtigt op i høje flammer, der stod helt op til osten, og der var mere flamme end der var røg! Jeg plukkede ret spontant af den salvie, der stod tæt på og smed salviekvistene ind i flammerne, for at få ilden dæmpet og få tilført noget fugt, så der kunne komme røg. Det er jo svært at ryge en ost uden røg....
Det hjælp på røgudviklingen! Efter en fem minutters tid blev osten taget ud af ovnen. Dele af den var faldet ned i gløderne - nok fordi den jo havde været våd inden i, så nu lærte jeg det til en anden gang! Den skal dryppe ordentligt af inden den ryges!

Osten blev vendt over på en tallerken, og der blev drysset kommen over halvdelen, så der var rygeost til både dem der kan li' kommen og dem der hellere er fri.

Den blev serveret til hjemmelavet knækbrød, radiser, flagesalt og sort peber og en kande the, og selv om den måske ikke scorer max-point på det kunstneriske udtryk (fordi der ligesom er faldet stykker af), så kan jeg garantere, at den får max point på smagen. Den var endnu bedre, end jeg huskede den fra mine bedsteforældre af! Og utroligt meget bedre end de rygeoste, som man kan købe!

No comments:

Post a Comment