Sunday, April 8, 2012

Rygeost - dag 2

Mine rygeost opskrifter er alle lidt upræcise omkring, hvor længe man skal lade mælken stå ved stuetemperatur og 'oste'. Nu har det stået siden i går, og ostemassen er nu skilt i valle og ostemasse, og jeg tror, at det er det rigtige tidspunkt at begynde at lade vallen løbe fra.

Jeg har sat to sigter over store gryder, og lagt rene viskestykker i hver sigte - og har så hældt ostemassen op i sigterne. Det kunne lige akkurat være der, men det er også en stor portion, at jeg satte over.


Nu skal det så stå koldt natten over, mens vallen drypper fra, og i morgen er ostemassen forhåbentlig fast nok til at kunne samles og ryges i rygeovnen. Jeg har købt havrehalm til rygningen. Min morfar brugte også brændenælder. Han havde et sted i haven, hvor de fik lov til at stå, så der var til rygeosten, men det har jeg ikke, så det bliver uden brændenælder. Gad vide om skvalderkål kan bruges i stedet????

No comments:

Post a Comment