Tuesday, April 3, 2012

Baskisk trøst

Det var et rigtig dejligt stykke trøste-strik jeg fandt i går. Garnet er blødt (70% merino, 25% angora og 5% polyamid; 750 m/100 g) og farven er min yndlingsblå.


Jeg købte mønster og garn sammen forrige weekend, da jeg var på strikkefestival på Grötö. Ud over kurser i strik og fiber-relaterede emner og masser af snak og grin og 'fri-strik', så er der også et lille torv, hvor nogle butikker sælger f.eks garn, karteflor, og den slags som vi med trang til håndarbejde sætter så stor pris på. TantKofta havde også kufferterne fyldte med lækkerier på torvet, og jeg faldt for tre af hendes designs og ikke mindst hendes meget smukke og fantastiske garner.

Baskeren - som er det første af de tre mønstre som jeg er gået i gang med - strikkes på en måde, så den tilpasses det hoved, at den skal ende på. Det vil sige, at man først strikker en kant som et langt smalt bånd, som man kan prøve rundt om hovedet undervejs og derved strikke så den passer perfekt. Opskriften giver to muligheder - enten bare at strikke kanten af baskeren i retstrik - eller at strikke kanten af baskeren med en icord kant - altså en hestetømme kant. Det tager en lille smule længere tid end bare at strikke ret, men det er ikke meget længere og resultatet er bedre. Det ser simpelthen mere ens og 'færdigt' ud.

I dag skal jeg sy strimlen sammen og så samle masker op på en rundpind - og så er det 'svære' overstået, og resten af baskeren er glatstrik. Godt jeg har påskeferie og har tid til at nyde dette lille sjove og hurtige projekt. 

En god dag til Jer derude! 

No comments:

Post a Comment